siirry sisältöön

Tuleva EU-ajokorttiuudistus mahdollistaa myös kuorma-autojen ajamisen B-ajokortilla

Tuleva EU-ajokorttiuudistus mahdollistaa kuorma-autojen ajamisen B-ajokortilla, mikä helpottaa kuljetusyritysten toimintaa ja edistää vähäpäästöisten ajoneuvojen käyttöönottoa Suomessa. Lue, kuinka muutos vaikuttaa ajoneuvokalustoon, polttoaineisiin ja kuljetusalaan.

Maailman eniten valmistettu Pickup, Ford F-150 Flex-Fuel. Ajokorttiuudistus koskee sähköpakettiautojen lisäksi myös useita muita automalleja, kuten vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivia amerikkalaisia pickupeja.

Sisällysluettelo

Euroopan unionin ajokorttidirektiiviin suunniteltu uudistus voi tuoda merkittäviä muutoksia kuljettajien oikeuksiin ja ajoneuvojen käyttömahdollisuuksiin Suomessa. Erityisesti B-ajokortin ajo-oikeuden laajennus sellaisten ajoneuvojen kuljettamiseen, joiden kokonaismassa on enintään 4 250 kg, saattaisi merkittävästi helpottaa monien kuljetusyritysten toimintaa ja suomalaisten ajoneuvokannan joustavuutta. Tässä artikkelissa käsitellään kyseisen ajokorttimuutoksen aikataulua ja vaikutuksia Suomessa, vaihtoehtoisia polttoaineita, vaikutuksia ajoneuvokalustoon sekä N2-luokan ajoneuvoihin.

Ajokorttimuutoksen käsittely ja aikataulu Suomessa

Ajokorttidirektiivin uudistuksen odotetaan vahvistettavan vuonna 2024, ja Suomessa muutoksen toimeenpano vaatii kansallisten säädösten mukauttamista vuoden 2025 aikana. Liikenne- ja viestintäministeriö on valmistellut säädösvalmistelut, ja useat alan toimijat ovat olleet mukana keskusteluissa.

Eurooppalaiset ajokortit ja havaintokuvat minkälaisia ajoneuvoja ja yhdistelmiä niillä saa ajaa.

Suomessa ajokorttimuutos helpottaisi erityisesti kuljetusalaa, jossa kuljettajapula on haasteena. Kevyet kuorma-autot, joiden kokonaismassa on 4 250 kg, sopisivat hyvin kaupunkien jakelulogistiikkaan.

Vaihtoehtoiset polttoaineet ja energiamuodot

B-ajokortin laajennus mahdollistaa vaihtoehtoisten polttoaineiden ja energiamuotojen käytön kevyissä kuorma-autoissa, joiden massa ylittää 3 500 kg rajan. Tämä tukee uusien teknologioiden käyttöönottoa ja liikenteen päästöjen vähentämistä. Ylimääräinen massa voi johtua esimerkiksi akun tai kaasusäiliöiden painosta.

Direktiivissä (EU) 2018/2001 määritellään useita uusiutuvia polttoaineita ja energiamuotoja, joita voidaan käyttää liikenteen energianlähteenä. Vaihtoehtoisilla polttoaineilla voidaan vähentää hiilidioksidipäästöjä merkittävästi verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin. Näihin kuuluvat esimerkiksi:

  • Biopolttoaineet: E85, RE85 ja biodiesel tarjoavat mahdollisuuden käyttää olemassa olevaa polttomoottoriteknologiaa pienemmällä hiilijalanjäljellä. Biodieseliä valmistetaan myös Suomessa, ja se on suosittu raskaassa liikenteessä vähäpäästöisenä vaihtoehtona perinteiselle dieselille.
  • Maakaasu ja biokaasu (CNG): CNG ja biokaasu ovat suosittuja vaihtoehtoja logistiikkayrityksille, jotka haluavat säästöjä polttoainekuluissa ja vähentää päästöjä. Biokaasu on uusiutuva polttoaine, jonka elinkaaripäästöt ovat alhaisemmat kuin fossiilisella maakaasulla.
  • Nestekaasu (LPG): LPG tarjoaa alhaisempia päästöjä ja kustannussäästöjä. Suomessa LPG-tankkaus on toistaiseksi rajallista, mutta se on yleisesti käytetty polttoaine muualla Euroopassa. Näihin kuuluvat biopolttoaineet, biokaasu, uusiutuvat nestemäiset ja kaasumaiset polttoaineet sekä muut hiilineutraalit polttoaineet, jotka täyttävät kestävän kehityksen kriteerit.

Vaihtoehtoisten polttoaineiden tuotanto ja tankkausinfrastruktuuri Suomessa

Vaihtoehtoisten polttoaineiden tuotanto Suomessa vähentää riippuvuutta tuontienergiasta, parantaa huoltovarmuutta ja tukee työllisyyttä sekä paikallista taloutta. Suomessa tuotetaan erityisesti biopolttoaineita, kuten biodieseliä ja biokaasua, jotka valmistetaan kotimaisista raaka-aineista, kuten jätteistä ja biomassasta. Tämä vähentää fossiilisten polttoaineiden tuontitarvetta ja parantaa energiaturvallisuutta. Lisäksi paikallinen tuotanto luo työpaikkoja erityisesti maaseudulle, ja jätteiden hyödyntäminen tukee kiertotaloutta vähentämällä kaatopaikkajätettä.

Suomessa CNG-tankkausasemia (maakaasu ja biokaasu) on saatavilla eri puolilla maata, ja niiden määrä on kasvanut viime vuosina. Tämä tekee CNG:stä houkuttelevan vaihtoehdon yrityksille, jotka haluavat siirtyä ympäristöystävällisempiin käyttövoimiin. Biokaasu tarjoaa mahdollisuuden vähäpäästöisempään ajamiseen, koska se on uusiutuva polttoaine ja sen elinkaaripäästöt ovat alhaisemmat kuin fossiilisella maakaasulla. LPG-tankkausasemia ei vielä ole laajasti Suomessa, mutta se on yleisesti käytetty polttoaine muualla Euroopassa. Tankkausverkoston laajentuminen on tärkeää, jotta vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivien ajoneuvojen käyttö olisi mahdollista laajemmin ja luotettavasti.

Ajokorttiuudistus vaikuttaa kokonaismassaltaan 3501-4250 kg henkilö- ja kuorma-autojen käyttämiseen. Tähän kategoriaan sopivat autot ovat olleet vielä melko harvinaisia Suomessa. Vasta 2020-luvulla on tullut markkinoille painavia sähköpakettiautoja. Suurin osa Suomessa olevista diesel- tai bensiinimoottori-autoista voidaan muuttaa toimimaan myös biopolttoaineilla.

Suomessa LPG-tankkausasemia ei vielä toistaiseksi ole, mikä rajoittaa nestekaasulla toimivien ajoneuvojen käyttöä. Sen sijaan CNG-tankkausasemia (maakaasu ja biokaasu) on saatavilla eri puolilla maata, ja niiden määrä on kasvanut viime vuosina. Tämä tekee CNG:stä houkuttelevan vaihtoehdon yrityksille, jotka haluavat siirtyä ympäristöystävällisempiin käyttövoimiin. Biokaasu tarjoaa mahdollisuuden vähäpäästöisempään ajamiseen, koska se on uusiutuva polttoaine ja sen elinkaaripäästöt ovat merkittävästi alhaisemmat kuin fossiilisella maakaasulla.

CNG-ajoneuvojen tankkausverkoston laajentuminen on tärkeää kuljetusyrityksille, jotka haluavat hyödyntää vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja, mutta jotka tarvitsevat luotettavan ja helposti saavutettavan tankkausinfrastruktuurin. Biokaasu, joka on saatavilla samoilta asemilta kuin maakaasu, voi tarjota yrityksille taloudellisen ja kestävän tavan vähentää liikenteen päästöjä ilman suuria teknologisia muutoksia ajoneuvokantaan.

Dual-fuel-muutossarjat dieselmoottoreille

Dual-fuel-muutossarjat mahdollistavat dieselmoottoreiden muuntamisen käyttämään dieselin lisäksi CNG:tä, LPG:tä tai muuta kaasua, mikä voi vähentää polttoainekustannuksia ja päästöjä. Esimerkkejä järjestelmistä ovat Landi Renzon Diesel/Natural Gas Dual Fuel -järjestelmä, Prins Autogassystemen BV:n Dual-Fuel HD -järjestelmä sekä Autogas Italian D-GID LIGHT -järjestelmä. Näiden avulla voidaan saavuttaa polttoainesäästöjä ja vähentää päästöjä säilyttäen ajoneuvojen suorituskyky.

Flexfuel-muutokset ja yhteiskunnan tuki

Bensiinimoottorilla toimivat autot voidaan muuttaa flexfuel-malleiksi, jolloin ne pystyvät käyttämään sekä bensiiniä että etanolia (E85). Suomalainen StepOne Tech Oy tarjoaa eFlexFuel-muutossarjoja tähän tarkoitukseen. Flexfuel-muutossarja mahdollistaa edullisemman ja ympäristöystävällisemmän polttoaineen käytön.

Kaasu- ja etanolikonversioihin on saatavilla myös yhteiskunnan tukia, jotka helpottavat muuntokustannusten kattamista. Tukea myönnetään muun muassa Traficomin kautta, ja se voi kattaa osan muuntotyön kustannuksista, mikä tekee siirtymisestä ympäristöystävällisempiin käyttövoimiin taloudellisesti houkuttelevamman vaihtoehdon.

Vaikutukset suomalaiseen ajoneuvokalustoon ja N2-luokan autoihin

B-ajokortin laajennus voisi lisätä kevyiden kuorma-autojen käyttöä kuljetustehtävissä, mikä tarjoaisi erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille mahdollisuuden optimoida kuljetus- ja jakelutoimintaansa ilman raskaan kaluston ajokorttia. Kevyiden kuorma-autojen, kuten kaasukäyttöisten jakeluautojen, yleistyminen voisi tuoda merkittäviä kustannussäästöjä ja nopeuttaa kaluston uusiutumista Suomessa, missä autojen keski-ikä on korkea. Vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivien ajoneuvojen hankintatuet ja verohelpotukset voisivat kannustaa yrityksiä päivittämään kalustoaan ympäristöystävällisemmäksi.

💡
B-ajokortin laajennus mahdollistaisi myös pienimpien N2-luokan ajoneuvojen käytön ilman C1-ajokorttia. Tämä helpottaisi erityisesti pienyritysten ja itsenäisten ammatinharjoittajien toimintaa, jotka tarvitsevat tehokkaita kuljetusratkaisuja ilman lisäinvestointeja kuljettajakoulutukseen.

Taloudelliset vaikutukset

Ajokorttimuutoksen taloudelliset vaikutukset voivat olla merkittäviä, erityisesti kuljetusyrityksille ja pienille yrityksille, jotka operoivat N2-luokan ajoneuvoilla. B-ajokortin laajennus voisi pienentää kuljetusyritysten kuluja, koska he eivät enää tarvitsisi kouluttaa kuljettajia raskaan kaluston ajokorttia varten. Tämä voi lisätä kuljettajien saatavuutta ja samalla alentaa palkkakustannuksia, koska B-ajokortin kuljettajia on helpompi rekrytoida ja heidän palkkatasonsa on usein matalampi kuin C1-ajokortin haltijoilla.

Yli 3500 kg kokonaismassalla olevien henkiöautojen ja kevytkuorma-autojen rekisteröintimäärät ovat vaihdelleet melko paljon. Henkilöautot ovat pääosin isoja matkailuautoja.

Lisäksi vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivien ajoneuvojen yleistyminen voi tuoda merkittäviä säästöjä polttoainekustannuksissa, erityisesti niille yrityksille, jotka valitsevat biopolttoaineet, CNG:n tai LPG:n. Nämä polttoaineet ovat usein edullisempia kuin perinteinen diesel, ja niiden käyttö voi vähentää polttoainekustannuksia sekä pienentää riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Taloudelliset kannustimet, kuten hankintatuet ja verohelpotukset, voivat myös tukea yrityksiä investoimaan uusiin, vähäpäästöisiin ajoneuvoihin.

Tällä uudistuksella voisi myös olla myönteisiä vaikutuksia paikallisiin talouksiin, koska se helpottaisi pienten ja keskisuurten yritysten toimintaa ja voisi lisätä kilpailukykyä erityisesti jakelupalveluissa. Vähentyneet kustannukset voivat johtaa alhaisempaan hintatasoon kuluttajille ja parantaa kotimaisen kuljetussektorin kilpailuasemaa kansainvälisesti.

Ympäristövaikutukset

B-ajokortin laajennuksen avulla edistetään vähäpäästöisten ajoneuvojen käyttöä, mikä auttaa Suomea saavuttamaan kunnianhimoiset ilmastotavoitteensa. Vaihtoehtoisten polttoaineiden, kuten biopolttoaineiden, CNG:n, LPG:n ja sähkön käyttö vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä merkittävästi verrattuna perinteisiin fossiilisiin polttoaineisiin. Erityisesti biokaasun käyttö kuljetusajoneuvoissa voi auttaa vähentämään maatalouden ja jätteiden käsittelyn päästöjä, koska biokaasu tuotetaan orgaanisesta materiaalista, kuten maatalousjätteistä.

Sähköajoneuvojen lisääntynyt käyttö puolestaan vähentää paikallisia päästöjä, kuten typen oksideja (NOx) ja pienhiukkasia, jotka vaikuttavat ilmanlaatuun erityisesti kaupunkialueilla. Tämä parantaa kaupunkien ilmanlaatua ja vähentää terveyshaittoja, kuten hengityselinsairauksia.

Tulevaisuuden näkymät ja haasteet

Vaikka B-ajokortin laajennus tarjoaa monia mahdollisuuksia, siihen liittyy myös haasteita. Yksi suurimmista haasteista on infrastruktuurin kehittäminen. Suomessa tarvitaan lisää CNG- ja mahdollisesti LPG-tankkausasemia, jotta vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivien ajoneuvojen käyttö olisi mahdollista laajemmin. Lisäksi sähköajoneuvojen latausverkostoa tulee laajentaa, erityisesti raskaalle kalustolle soveltuvilla latausratkaisuilla.

Lähteet

  1. Euroopan parlamentti - Ajokorttidirektiivi: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-9-2023-0445_FI.html
  2. Traficom - Muuntotuki: https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/hae-muuntotukea-3062024-15122024
  3. StepOne Tech Oy - eFlexFuel: https://eflexfuel.com/fi
  4. Autotuojat ja -teollisuus ry - B-ajokortin laajennus: https://www.autotuojat.fi/linjaukset/kevytkuorma_autot
  5. Raivereniging - Ajokorttidirektiivin muutokset: https://www.raivereniging.nl/file/upload/doc/driving-licence_art-6-4-c-_may-2023.pdf
  6. Suomen Eduskunta - EU-ajokorttimuutokset: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EUN_15+2023.pdf

Kommentit

Viimeisimmät